Gdy odczuwamy ból łokcia związany z podnoszeniem np. szklanki lub zaciskaniem pięści, często słyszymy od lekarza: Ma pan/pani ” łokieć  tenisisty”. Co to takiego?

Jest to zespół objawów bólowych bocznej strony łokcia. Przyczyną mogą być sumujące się mikrouszkodzenia lub przeciążenie. Dochodzi do zmian degeneracyjnych na nadkłykciu promieniowym przy funkcjonalnym nadwyrężeniu w pracy i w sporcie. Dochodzi do zrostu naczyń i nerwów a to prowadzi do wyrzutu mediatorów zapalnych i wywołuje ból. Kto jest narażony na dolegliwości:

• osoby, które dużo pracują przy komputerze
  • osoby wykonujące dłuższy czas określone ruchy przeciążając przedramię

Następuje osłabienie ruchów w barku, deficyty manualne oraz osłabienie siły mięśni przedramienia. Prostowanie nadgarstka i palców przeciwko oporowi jest bolesne. Palpacja okolicy przedramienia i nadkłykcia są bolesne. Aktywna supinacja może sprawiać ból. Mogą występować promieniowania dystalne i proksymalne od miejsca bólu.

Leczenie:

• masaż poprzeczny, terapia powięziowa, terapia manualna
  • mobilizacje tkanek i stawu
  • kinesjotaping
  • terapia odcinka szyjnego, piersiowego, stawów dystalnych
  • ćwiczenia ekscentryczne
  • jeśli jest potrzeba farmakoterapia lekami przeciwzapalnymi
  • fizykoterapia
  • edukacja pacjenta

Ostrzykiwanie kortyzonem daje szybki efekt jednak nie daje długotrwałego efektu i dodatkowo może powodować skutki uboczne.

Fizjoterapia powinna również obejmować porady z ergonomii pracy. Należy zadbać o swoje stanowisko pracy. Dopasować krzesło biurowe, ustawić odpowiednią wysokość stołu oraz odpowiednio rozmieścić narzędzia pracy.

Pamiętajmy, że bóle łokcia to nie zawsze „łokieć tenisisty”. Przyczyn może być wiele a łokieć może być „ofiarą” problemów, które występują np. w szyi lub barku. Dlatego ważna jest diagnostyka.

prawa autorskie zdjęcia: <a href=’https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie/zakończenie-kobiety-pozycja-przeciw-popielatej-ścianie-ma-bol-w-jej-łokciu_3596862.htm’>Designed by Freepik</a>