Jelita- nasz drugi mózg, nasze centrum odporności. Warto poświęcić im uwagę. Ewolucyjnie nasz organizm został stworzony do ruchu, tymczasem tego ruchu jest u nas coraz mniej. Wszechobecny dostęp do jedzenia (przetworzonego, niezdrowego) w którym często szukamy przyjemności, pocieszenia a nie źródła witamin

Bodźce, ktore bombardują nas z każdej strony (częściej negatywne informacje), telefony, komputery są ogromnym zagrożeniem dla naszego organizmu. Nasze ciało jest w ciągłym stresie. Stres, który towarzyszy nam prawie wszędzie i który jest nam potrzebny, stał się naszym wrogiem. Do tego odsunięcie od natury, ciszy, spokoju, które przez tysiące lat towarzyszyły nam w życiu.

czy wiecie co to jest mikrobiota jelitowa?

Ciało ludzkie zamieszkiwane jest przez biliony mikroorganizmów. Wspólnie stanowimy złożony ekosystem. Masa mikrobioty jelitowej układu pokarmowego u dorosłego człowieka wynosi 1-2kg, są nam one bardzo potrzebne do tego aby być zdrowym. Pamiętacie powiedzenie szczęśliwe dziecko to brudne dziecko?

Sterylność i zbyt częste mycie nie jest dobra. Ponadto bakterie zamieszkujące jelita stymulują układ immunologiczny a 80% wszystkim komórek odpornościowych znajduje się w jelicie. Czy wiecie co to jest neurogastroenterologia? Jest to wpływ stanu jelit na nasz mózg….i odwrotnie

Najnowsze badania pokazują, iż zależność ta jest bardzo duża. Problemy psychiczne typu depresja czy zaburzenia lękowe są plagą dzisiejszych czasów. Czy to oznacza, że to co jemy może wpływać na nasz mózg i zdrowie psychiczne? Tak, może. Mało tego, zły stan naszych jelit i ich zaburzona funkcja filtracyjna może powodować schorzenia takie jak alergie, nietolerancje pokarmowe czy problemy trawienne. Czy dla fizjoterapeuty jelita są wążne?

Pacjenci z dysfuncjami jelit mogą cierpieć z powodu:

bólu odcinka lędźwiowego kręgosłupa

sztywności karku

dyskomfortu w leżeniu na brzuchu

uczucia ciężkich nóg nad ranem

skurczy nóg w nocy

dolegliwości w obrębie stawu krzyżowo-biodrowego.

Tak więc dbajcie o swoje brzuszki (zróżnicowaną mikrobiote jelitową), zróżnicowaną dietę, umiarkowany, regularny wysiłek fizyczny, zdrowie psychiczne i fizyczne. Od siebie polecam chodzenie boso po trawie, spacery po lesie, treningi autogenne Shultza i picie wody o której często zapominamy w ciągu dnia.